Arts and Crafts explained

Regular arts and crafts activities can help children cultivate a range of personal and interpersonal skills, which will prove invaluable later on in life. First we must define and differentiate between art activities and craft activities. Arts are an open-ended, less structured activity with no predefined goal. Art usually involves a variety of materials with no set instructions and the idea is to express oneself through free creation. Craft activities on the other hand require more specific materials, are more structured and have a pre-defined goal - like the building of a birdhouse for instance. Arts and crafts can be combined to effectively reach certain developmental goals in children. According to Eric Erickson, in Childhood and Society, the development fields of children ages five to twelve fall into 4 main categories: cognitive (thinking), emotional (feeling), social (relating) and sensory-motor (coordinating). Arts and crafts activities touch all of these developmental areas. Lets examine how. Cognitive skills include the ability to process new information, find solutions and, make decisions - all of which are required when experimenting with and assembling different materials to create something new and decorating projects. Art is the result of self-expression and creativity, which is caused by emotions. Art activities can help children handle stress and provides an outlet for their feelings. Using different materials also provides stimulation of the five senses and teaches a healthy outlet for pleasure and satisfaction. The result of an arts and crafts project can make a child proud and help boost confidence. Arts and crafts also encourage social interaction and communication between children as many projects require more than 2 hands and materials must be shared. Group arts and crafts projects can encourage friendships, relationship building and helpfulness. Less verbal children can manoeuvre more comfortably in a less verbal and more physical environment. Last but not least, children’s coordination can be improved by regularly engaging in art and craft activities. Managing and assembling different materials trains the fine motor skills and eye hand coordination. Art activities, which primarily activate the right hemisphere of the brain, are most strongly with emotional developmental while craft activities, which activate the left hemisphere of the brain are associated with cognitive, social and coordination skills. This is why we at Pritt are proud to present the large range of educational crafting projects that we feature on our website.

Artes e Artesanatos explicados

Artes regulares e atividades de artesanato podem ajudar as crianças a desenvolver uma série de competências pessoais e interpessoais, de valor incalculável. Primeiro, temos que definir e diferenciar as atividades artísticas das atividades artesanais. As artes são uma atividade aberta, menos estruturada, sem objetivo pré-definido. Arte geralmente envolve uma variedade de materiais sem instruções pré-definidas e a ideia é se expressar através da criação livre. Atividades de artesanato, por outro lado exigem materiais mais específicos, são mais estruturados e têm um objetivo pré-definido, como a construção de uma casa de passarinho, por exemplo. Artes e ofícios podem ser combinadas para atingir efetivamente certas metas de desenvolvimento em crianças.

De acordo com Eric Erickson, em Infância e Sociedade, os campos de desenvolvimento de crianças com idades entre cinco e doze anos caíram em 4 principais categorias: cognitiva (pensamento), emocional (sentir), sociais (relações) e sensório-motor (coordenação). Atividades artísticas abordam todas essas áreas de desenvolvimento. Vamos examinar como.

Habilidades cognitivas incluem a capacidade de processar novas informações, encontrar soluções e tomar decisões - todas as quais são necessárias quando estamos experimentando e montando diferentes materiais para criar algo novo e fazendo decorações em projetos.

A arte é o resultado de auto-expressão e criatividade, que é causada por emoções. Atividades de arte podem ajudar as crianças a lidar com o estresse e proporcionam uma forma de expressar seus sentimentos. A utilização de materiais diferentes também fornece estímulo dos cinco sentidos e ensina uma forma saudável de alcançar satisfação. O resultado de um projeto de artes pode deixar uma criança orgulhosa e aumentar, assim, sua confiança.

 

Artes também incentivam a interação social e comunicação entre as crianças, já que muitos projetos exigem mais do que duas mãos e os materiais devem ser compartilhados. Grupo de artes e projetos de artesanato pode incentivar amizades, construção de relacionamento e disponibilidade. Crianças menos verbais podem se adaptadar com mais conforto em um ambiente menos verbal e mais físico.
 
Por último, mas não menos importante, a coordenação das crianças pode ser melhorada através da participação regular em atividades de arte e artesanato. Gerenciamento e montagem de materiais diferentes treina as habilidades motoras finas e coordenação mão-olho.  

Atividades de arte, que ativam principalmente o hemisfério direito do cérebro, são mais efetivas para o desenvolvimento emocional, enquanto as atividades de artesanato, que ativam o hemisfério esquerdo do cérebro estão associadas com as habilidades cognitivas, sociais e de coordenação.

É por isso que a Pritt se orgulha de apresentar uma grande variedade de projetos de Artesanato Educacional, que nós apresentamos em nosso site.